förlossning?

Hur packar man förlossningsväskan och skrev du någon förlossningsplan?

Min första tanke när det gällde förlossningsväskan var: allt ska med! Helt fel tanke inser jag nu i efterhand! Jag tänkte mer: kläder till bebisen, kläder till dig och din partner, filt till bebis och "hemgångskläder". Sedan kan man ju ta med sig underhållningssaker såsom kortlek eller så, om förlossningen drar ut på tiden. Min förlossning var det fullt ös under hela tiden så det fanns inte direkt utrymme för någon underhållning.
Ta med tofsar till ditt hår, och jag önskar att jag hade haft hårband på mig under förlossningen, för vem vill tänka på att dra undan håret stup i kvarten? Inte jag i alla fall!
Sedan hygienartiklar; deo, duschkräm och sådant. Det finns oftast på förlossningen men det kan kännas skönt att ha sitt egna med sig!

Förlossningsplan hade jag. Inga strikta linjer men önskemål:
Lättsam stämning
Öppen för olika smärlindringar
Inte föda liggandes på rygg
Gärna bada
Max skulle klippa navelsträngen


Dessa hade jag såvitt jag minns. Jag tror att man inte ska planera för mycket för då blir man besviken när det inte blir som man tänkt. Alla förlossningar är olika, och man kan aldrig veta hur det går. Var öppen är mitt förslag!






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback