tips

Nu när jag gått igenom en förlossning vill jag delge mina erfarenheter och lite tips. Jag önskar att jag hade fått lite mer råd innan min förlossning gällande t.ex. födelseställningar för att minska bristningsrisken och att man ska fokusera på att lyssna på barnmorskan under utdrivningsskedet.

Här är mina råd:

Om du vill minska belastningen "nedåt" alltså mot ändtarmen så är t.ex. att föda liggandes på rygg eller på pall inte att föredra då det kan till viss del öka trycket nedåt. Jag skulle föreslå att föda på alla fyra, knä eller liggandes på sidan. Detta gäller alltså enbart vid utdrivningsskedet. Jag är nu ingen expert utan säger detta utifrån mina egna erfarenheter.
Sen vill jag också ge er alla blivande mödrar att lyssna ordentligt på er barnmorska! Prata med er mvc barnmorska om råd under krystvärkarna, där hon instuerar er hur ni ska andas mellan värkarna och under de värkarna ni kanske inte får trycka på så mycket som ni känner att ni kan. Lyssna alltså så mycket som möjligt, det gjorde inte jag då jag var alldeles för nervös och hög för att lyssna på det hon sa. Jag hade ingen information sedan tidigare som jag kunde fokusera på. Så lyssna noga, och be er partner att vägleda dig extra i det barnmorskorna säger då du själv kanske inte uppfattar helt vad de säger då du antagligen är hög på smärta och adrenalin.

Sen kan jag också föreslå för er som känner att ni inte vill ha något så agressivt som EDA; ta en spinalblockad. Det är en mildare ryggbedövning som håller längre tid och inte är ett lika stort ingrepp som EDA är. Detta kan jag enbart föreslå eftersom EDA inte fungerade på mig. Spinalblockaden sätts på samma sätt men med en mindre nål och inte lika långt in. Denna gjorde mig som en ny människa, och det enda jag kände var trycket nedåt, guld!


Jag vill också uppmana er som har frågor att fråga på, om vad som helst gällande förlossning och tiden efter. Jag kan inte ge allvetande svar men jag kan ge mina erfarenheter och råd.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback