Max roll som pappa?

Ni är många som reagerat på mitt förra inlägg angående att Max tog henne "en natt". Jag förstår precis vad ni menar, för ni tror tydligen att Max inte tar sitt fulla ansvar som pappa.

Vad jag då vill klargöra:

För det första kan Max inte ta henne varannan natt för jag orkar rent av inte att pumpa ut mjölk hela dagarna för att han ska kunna mata henne om nätterna. Dessutom dör typ mina tuttar av att inte amma Tilde under sju timmar, de blir sprängfyllda! Och det är just vad som behövs om nätterna med Tilde; tuttar! Hon blir hungrig och vill tröstas av att ligga vid bröstet, det kan inte Max tillgodose förstår ni givetvis?

För det andra så tar Max t.ex blöjbyten andra nätter och hjälper till så gott han kan, men som sagt är det tutten som gäller om nätterna för våran lilla tuttlisa. Tilde skriker inte om nätterna, så några vaknätter blir det aldrig. Hon mest gnyr och det löser tutten på tre röda, så någon större ansträngning är hon inte om nätterna. Det är ungefär ett eller två blöjbyten och två eller ibland tre matningar. Blöjbytena tar oftast Max och matningarna tar jag självfallet.

Och för det tredje så ja, Max har träffat kompisar men inte en enda gång sedan Tilde kom festat. Han har fått utrymme för att träffa sina kompisar vilket jag tycker är självklart! Han erbjuder mig att ta Tilde och ber mig pumpa ut för att jag ska t.ex. kunna träffa mina kompisar också, men jag vill rent av inte vara ifrån henne på det sättet ännu. Han säger ofta att jag borde åka iväg själv och t.ex ta en fika med kompisar men det hela handlar om att jag inte vill, inte känner mig redo.


Summa summarum: Tilde behöver mig mest, jag har tuttarna, jag har den största trösten, och tills dess att jag slutar amma kommer det att fortsätta vara så. Max gör allt det utöver som han kan. Han städar, lagar mat, tvättar, byter blöja, försöker trösta och inatt tog han Tilde för att jag skulle få sova ut.



Jag vill avsluta med att be om att ni som kommenterade det förra inlägget nu kommenterar detta och ger eran bild av det hela igen. Jag undrar om den ändrats något efter att jag försökt bringa klarhet i det hela.


men oj vad folk ska överreagera. här hemma tar jag alla nätter. tycker det är självklart eftersom han jobbar. o även när han är ledig får han sova. jag måste ju ändå vakna för att mata så vad gör det då för nytta att väcka honom för ett blöjbyte? så jag tycker nog max ställer upp väldigt mycket för er. ska dock bli skönt när hon blir äldre och allt inte kretsar kring tuttarna längre :P

2010-03-06 // 09:25:23

Det är ju bara löjligt att folk reagerar så. SJÄVKLART ska väl Max få vara med sina kompisar. Det är ju viktigt att unna varandra sådant. Bara för att man får barn ska man väl inte stänga in sig och bli socialt inkompetent. Sen måste väl folk förstå att du har tuttarna som tröstar? Max har väl inga mjölktuttar? Eller kanske? Ähh jag blir så irriterad.



Du, jag och Adde ska till sthlm på påsklovet, alltså 26--29/30. Om du har tid över någon dag och vill ta en fika så är jag öppen för förslag:)

2010-03-06 // 10:35:13

Jag förstår inte heller reaktionerna. Jag kommer inte be min karl att vara vaken på nätterna. Det är ju jag som kommer vara mammaledig. Han ska ju gärna orka med att jobba. Sen tycker jag abolut att man ska hjälpas åt. Men det tycker jag ni verkar göra :)

2010-03-06 // 13:35:50

Shit vad löjliga folket som komenterade ditt förra inlägg är! Klart man förstår att det är tutten Tilde vill ha och en sån har ju som tur var inte Max.



Om det hade varit en "vuxen" pappa som hade gått ut med sina kompisar eller gjort något sånt så hade det inte vart något problem, varför skulle inte Max få ta hem lite kompisar och umgås? Du har skrivit att du tycker att det varit trevligt att vara hos Tildes mormor.



LÖJLIGT!



Saknar dig :)

2010-03-06 // 14:42:14

förstår inte hur man kan reagera så.. Mamman har ju en helt annan roll än pappan första tiden, speciellt eftersom du ammar. Och visst vill man vara med sin bebis! Tror nog han gör allt han kan men det måste vara jobbigt för karlarna att veta hur och vad dom ska göra eftersom di små är små mammagrisar ibland :)

2010-03-06 // 16:54:15
» Emma

När min sambo tar natten innebär det att jag slipper ta nåt ansvar för omnattningar, däremot är jag ju fortfarande matmaskin så jag måste ändå upp och nattamma. Men om det handlar om 1-2 gånger är det inga problem. Det klarar jag mig utmärkt på!



Vår lillkille sover iofs väldigt dåligt om nätterna fortfarande, så jag hoppas Tilde sover bättre för det tär verkligen på både en själv och förhållandet.



Nu till mina fördomar ;) Jag tycker ni verkar vara ett väldigt "vuxet" och moget par och mogna i föräldrarollen om jag jämför med andra "unga" föräldrar. Tyvärr tycker jag att åldern FÖR DET MESTA spelar väldigt stor roll, med det inte sagt att det alltid är så. Nåväl, hoppas ni får sova lite mer båda två!

2010-03-07 // 21:32:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback