dumt?

Jag var den som pushade för att vi skulle bestämma ett namn på vår dotter.
-Kom iiigeeen nu älskling, hon ser väl ut som en Tilde? Bra då tar vi det! sa jag..

Det har jag fått ångra mig för. Varannan dag blir jag ambivalent över namnet Tilde. Det är så sött, och känns inte så självklart som ett namn borde göra. Hon är så alert och kavat så namnet Tilde blir ibland för sött för henne, även om hon är obeskrivligt söt!

Är det här vanligt? Jag känner mig så hemsk men tänker ofta att Nicoline hade passat henne bättre, men då smeknamnet Nikki..

Aa jag vet inte, vissa dagar känns det självklart, andra vill jag bara byta namn på henne.


Jag kände likadant när Stephanie var typ mellan 6-8 veckor. Tror att det kan vara ganska normalt eftersom man har valt ett namn hon ska bära hela livet.



Hoppas det går över, det hare gjort för mig! Ses på torsdag, kram!

2010-03-11 // 12:28:20
» Frida

Om du fortsätter att känna som du gör nu så kanske du och Max ska fundera över om hon ska heta Tilde eller inte. Det är ändå ett namn som hon ska bära hela livet, jag förstår att det är tufft.

Hoppas det löser sig :) Kram på er och lycka till // Frida

2010-03-11 // 12:31:33
» Sara

Jag tror nog ioch för sig att det kan vara ganska vanligt att man har lite beslutsångest när det gäller namn och om man ändrar sig eler behåller det man först valt vet jag inte men däremot tror jag att man känner om man hittat rättt namn så känns det inte så hela tiden är det kanske inte rätt - som sagt hon ska bära sitt namn hela livet. Jag har följt din blogg ett tag och har som innan Tilde föddes i alla fall fått känslan av att du och Max gillar lite ovanliga namn? Har jag uppfattat fel eller? Tilde är, precis som du säger, ett väldigt sött namn men det är ju också ganska vanligt! Vad ni än beslutar er för kommer det helt klart att blii bra! Lycka till!

2010-03-11 // 12:38:19

jag kände likadant. vi bestämde namnet leia exakt när hon kom ut, det var inget snack om saken. men sen börjar man fundera, för man hade ju lite andra namnförslag.. det är ju inte försent att byta om det känns fel :)

2010-03-11 // 13:01:59
» Sanna

Känner exakt samma sak ibland. Min tjej skulle ha hetat Julia, de hade ja bestämt den dagen ja fick veta att de va en tjej i magen, men när hon kom ut så ville ja ha ett utlänskt namn för att hon va så mörkt men de ville inte pappan. Då valde jag Emilia men nu ibland kan jag sitta och tänka; Emilia.. De e ju svårt och uttala för pappans släktingar. Hon skulle passat som Nathalie eller nåt. Men jag är väldigt glad att ja behöll Emilia för de passar henne så bra. :)

2010-03-11 // 13:54:47
» Lina

Jag tycker inte Tilde är så sockersött, tycker det passar på en lite tuffare tjej :) Men känner ni er inte hundra på namnvalet så är det klart ni ska byta! Bättre att byta nu när hon är 2 mån än när hon blivit 2 år. Röstar dock på att hon ska få behålla Tilde, det är ett oerhört fint namn!

2010-03-12 // 12:29:59

Att välja namn är bland det svåraste som finns tycker jag. Man ska ha mycket i åtanke... eventuella smeknamn, baserat på namnet man valt... Hur det låter när dom eventuellt ska presentera sig när dom blir äldre... Men huvudsaken är ju att NI trivs med det namn som ni har valt till er dotter... PS ... Tilde är faktiskt riktigt fint...

2010-03-12 // 12:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback