en sak i taget

Jag förstår inte vad som är så himla fel med att vilja hålla någon annans bebis? Du ska väl bara vara glad att folk verkar tycka om henne. Vem vill vara en bitter mamma som inte låter någon hålla, ge presenter eller beröm till ens lilla bebis?

Jag har aldrig sagt att det är något fel med att vilja hålla någon annans lilla söta bebis, för man vill inget annat än att gulla med dom. Men! En bebis har sin trygghet i att känna igen mamma och pappa. Jag låter mina närmaste vänner och familj(farmor, farfar, mormor, faster, morfar och moster) hålla i Louisa, utan tvekan oftast. Ibland säger jag nej kanske för att jag vill ha henne hos mig eller att det bara inte passar sig vid just det tillfället.
Vad jag finner är otroligt konstigt är när människor som inte känner mig och framförallt inte känner Louisa kommer och ber om att få hålla henne. Att träffa nya människor för en bebis är en utflykt i sig, och att då med en gång sitta i någon annans famn och slussas bland famnar anser JAG inte är bra för MITT barn.
Jag säger inte åt någon annan hur de bör göra med sina barn, men detta är vad jag och Max känner är bäst för Louisa och det är det. De som stör sig på det; synd! Detta är vårat barn och vi gör vad vi anser är bäst för henne. Självklart ska hon få gullas med och mysa med sina närmaste, och även träffa nytt folk. Men när hon börjar slussas mellan famnar gillar jag INTE. Jag märker på henne att hon blir stressad och de dagar då hon varit i andras famnar längre stunder är hon gnälligare och allmänt sur. Hon blir stressad och det tänker jag skydda henne ifrån.
Jag är ingen bitter mamma, vem är du att säga det? Är beröm att få hålla? Nej, att få hålla gör folk helst av egoistiska skäl; för att DE vill gosa med en bebis. Har aldrig heller någonsin tackat nej till en present eller avvärjat beröm!
Louisa älskar folk, hon charmar alla och gillar att få uppmärksamheten, men att slussas mellan famnar och att bli daltad med av människor vi inte känner tackar vi nej till och det står vi fast med!


bra skrivet

2010-06-09 // 07:59:32
» Liw

Kan bara hålla med. jag kan till och med säga nej till vår närmsta familj om jag inte tror att Mait kommer gilla det.



Trevlig kväll!

2010-06-09 // 23:54:56
» Li

Hej!

Jag såg att du hade svarat i en tråd på familjeliv om unga mammabloggar. Jag håller på med en liknande sak och skulle gärna vilja höra vad du har att säga i "dagens unga fråga". Så känner du för att diskutera lite med andra unga föräldrar kika in på dessa två länkar och läs dig till vad jag menar.



http://www.familjeliv.se/Forum-3-43/m52974690.html



http://www.familjeliv.se/Forum-3-43/m52977732.html



Jag skulle bli jätte glad om jag fick höra din åsikt. Ha det bra så länge! Mvh Li

2010-06-10 // 08:56:57
» Li

Jag bara måste slänga in en kommentar i det här inlägget, för jag både känner igen mig och inte!

När jag hade fått Alina hade jag extremt svårt för att låta andra personer hålla henne. Mycket berodde det på en incident som inträffade några timmar efter att hon var född. Dessutom var vissa personer ganska påstridiga och kunde mer eller mindre slita henne ur famnen på oss när hon låg hos oss. Alina blev stressade av att andra personer skulle hålla henne så vi införde faktiskt förbud, låter skit dumt med ja så var det. Dels för att jag mådde dåligt och fick prata hos en psykolog och dels för att Alina var mer nöjd när hon inte kastades runt mellan olika famnar varje dag. Idag är hon 10 månader och nu funkar det att sitta hos andra än mamma o pappa. Fördelen nu är ju att hon själv kan säga ifrån om hon inte vill och det gillar jag bättre!

Spädbarn kan inte säga ifrån på samma sätt som en 10 månaders kan. Bra skrivet, fortsätt så!

Kram

2010-06-10 // 09:02:21

Äntligen någon som tycker som jag också, hehe :)

Precis rätt!

2010-06-11 // 20:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback