att vara mamma

Jag är, som ni alla redan vet, en ung mamma. Jag är inte yngst, det finns de som är yngre, men jag är tillrcäkligt ung för att få folk att höja på ögonbrynen.

Jag minns att jag tidigare skrivit ett inlägg där jag proklamerar att vem som helst klarar detta. Allt går att fixa, det krävs bara vilja och kärlek. Detta kan jag till viss del fortfarande stå fast vid, men måste nu när jag är mitt uppe i mammalivet ändra mitt tidigare uttalande.


Missförstå mig inte, Tilde är det bästa som någonsin hänt mig. Graviditeten med Tilde är det bästa som hänt mig. Men jag är och har alltid varit en väldigt "mogen" ungdom.
Jag har aldrig intresserat mig för fest till den grad andra i min ålder har, jag har aldrig varit intresserad av att "ligga runt" utan haft mitt på det torra med Max i snart fyra år.
Med detta säger jag inte att de som haft det livet jag inte har inte klarar av att få barn ung. Man tvingas att växa upp när man får det där plusset.

Att få barn överhuvudtaget är ingen dans på rosor, extra svårt blir det att få barn ung. Inte bara behöver man möta de hinder som kommer med bebisen, utan måste också tackla det omgivningen tilldelar en i form av fördomar och ofta elaka kommentarer.


Jag vill inte att den här bloggen ska bli en uppmuntran för yngre tjejer att skaffa barn, speciellt inte av fel skäl. Jag är av den åsikten att ett barn behöver två föräldrar(nej jag säger inte att de barn som inte har det blir sämre), och att en mamma behöver en partner att finna stöd hos. Jag har Max, och jag hade inte klarat mig såhär bra på långa vägar utan honom.


Vad vill jag säga med det här inlägget?
Om du tänker att du vill ha barn, tänk länge och väl. Har du en stöttande partner som vill detsamma som dig? Har du tänkt på hur du vill bo? Har du tänkt på skolan? Har du tänkt på pengar?
Har du tänkt på att din ungdomskropp aldrig blir densamma? Har du tänkt på att du alltid kommer att ha någon att sätta före dig själv? Har du tänkt på att alla dina ensamma kvällar nu kommer bestå av blöjbyten och att trösta ett skrikande barn?


Allt detta älskar jag, jag älskar att vara mamma. Men det betyder inte att detta är ett liv för alla.


Jag håller verkligen med dig! Men jag ville bara säga att det där med mogenhet håller jag inte riktigt med på, man blir inte mognare för att man kanske inte tycker om att festa eller haft sex med fler personer än en. Jag tycker mer det spelar roll hur man dricker, och ligger. Att dricka med måtta är, vad jag tycker, svårare än att inte dircka alls :) Mogenhet har mycket med ens personlighet tycker jag, inte vad man gör. det här var ju lite onödigt att säga här kanske, hade lika gärna kunnat säga det på msn xD

2010-01-28 // 22:24:47

Usch vad det där kändes som en onödig och misstolkande kommentar :P Jag vet ju att du inte menar så! Sry ^^

2010-01-28 // 22:33:41

Du är utmanad :) Kram Love

2010-01-28 // 23:55:22
» Elena

Väldigt bra skrivet, helt rätt gumman! :) Håller med dig. Puss!

2010-01-29 // 14:54:17
» Rex

Farfar kan vara barnvakt om du behöver en kväll.

;-)

2010-01-29 // 14:55:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback