graviditeten och förlossningen

När fick du reda på att du var gravid? 17 maj 2009
Hur gammal var du? 17
Hur tog din partner det? Han blev nervös.
Mådde du mycket illa? fram tills vecka tolv mådde jag riktigt illa på morgnarna.
Hade du mycket halsbränna? Nej, ingen alls.
Var du känslig? Såhär i efterhand inser jag att mitt temprament var som en bergochdalbana.
När kände du bebisens första sparkar? I vecka 18
Var du ofta orolig? Ja, jag var rädd för att bebisen i magen skulle dö ända fram tills vecka 28 någon gång.
Sparkade bebisen mycket? Ja verkligen, en vilding!
När började du läcka bröstmjölk? Gjorde aldrig det.
Fick du bristningar? Ja
Blödde du någon gång? Nej
Hur många Ultraljud gjorde du? 3 stycken, ett i vecka elva, sedan rutinultraljudet i vecka 18 och sist ett i vecka 38 för att se hur bebisen låg.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville få en frisk bebis. Ville ha mycket smärtstillande och ville inte föda liggandes.
Hur började din förlossning? Med värkar.
Hur många timmar tog din förlossningen? Från första värk: 13 timmar. Från det att vi kom in på BB: 7 timmar.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt
Hur mycket var du öppen när du kom in? 5 centimeter
Vilken smärtlindring tog du? Lustgas och Spinalbedövning
Dragen med sugklocka? Nej
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Tjugo minuter
Blev det komplikationer? Om operation pga. bristning räknas så ja.
Vad tyckte du var jobbigast? När jag fick krystvärkar när jag bara var öppen 7 centimeter och att inte EDA gick att lägga.
Var du rädd för något? Nej faktiskt inte. Det gjorde ont men jag blev aldrig rädd, jag blev bara uppgiven.
Skrek du? Oo ja.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Som mest var det 5 utöver mig.
Hade du någon nära med dig? Ja, Max!
Fick du sy? Ja.
Vilken vecka födde du i? 39+1
Vad var vikt och längd på bebisen? 3655 gram och 51 centimeter.
Ammar du? Ja
Hur gammal är bebisen nu? Snart 3 veckor
Vad tyckte du om förlossningen? Helt fantastisk egentligen. Lite läskig bitvis men helt klart värt det!
När kommer nästa barn? Förhoppningsvis inte om alldeles för länge, men inte än på två år tror jag.


åh va mysigt, tilde var nästan exakt lika stor som Leian 3625 g o 51 cm. alldeles perfekt :)

2010-02-02 // 19:01:40
» Tova

Oh ja, och man känner sig nästan som en zombie när man väl kommer ut. Haha. Man blir ju hyfsat "fången" inomhus den här första tiden ;)

Vi har en Bugaboo Cameleon, funderade mellan den och Brio. :) Funkar allt bra med bebben då? Får du nån sömn?

2010-02-02 // 21:32:23
» Lisa

jag blir så glad när ni säger att ni ska ha en till. Klart att eran bebis ska ha ett syskon! :)

2010-02-02 // 21:50:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback