spiral?

Kan ni som har eller har haft spiral ge lite info? Gör det ont? Funkar det bra? Ja ni vet, lite övergripande sådär.


Gör lite ont att sätt in men, mest obehagligt. Man blöder efteråt, som mens typ och man får som vanligt inte använda tampong, men de är man ju van vid efter förlossningen. Jag har tyckt att spiralen har varit jättebra, just för att man slipper vara rädd för att tex. glömma ta ett ppiller. Det finns ett stort MEN iaf för min del. En biverkning är ökade flytningar och jag har fått så mycket att jag är tvungen att använda trosskydd hela tiden!! Funderar faktiskt på att ta ut den efter som det inte känns som att man är återställ efter förslossningen när man får runt med binda hela tiden. Men för mej finns det inte så många andra bra alternativ så vet inte hur jag ska göra! Trots detta så tycker jag sprial är en bra grej :)!

2010-04-07 // 21:05:56

Jag hade hormonspirl innan Kotten blev till.

Det är det bästa alternativet enligt mig. Jag tycker det funkade jättebra. Jag tyckte ärligt det gjorde skiitont att sätta in den. Men de säger att det gör ondare innan man fått barn.

Jag satte in den under mens, och efter det kom den aldrig tillbaka, toppen!! Jag led så fruktansvärt av mensvärk så för mig var det guld.

Ellinor här ovan skrev att hon fått ökade flytningar. Det var inget jag märkte av, så det är nog väldigt individuellt.

Jag kommer i alla fall sätta in en ny spiral när Kotten kommit ut. Jag vart jättenöjd, märkte aldrig av den och slapp tänka på hemska piller.



2010-04-07 // 21:34:41
» Lisa

Jag har haft hormorspiral, men den blev inte långvarig. Till att börja med så hade jag otroligt ont hela tiden, speciellt när jag rörde mig. Sen så hade jag mens oavbrutet i tre och en halv månad, då tröttnade jag och röck ut den.



Nu har jag börjat med nuvaringar och det är verkligen något jag kan rekommendera. Det är som en gummiring som man för upp likt en tampong och där sitter den i en månad tills man tar ut den, det är då man får sin mens. Efter en vecka så sätter man i en ny ring. Man kan också registrera sig på deras hemsida så får man påminnelse på telefonen varje gång man ska ta ut den och sätta in den, man slipper helt enkelt tänka på att den finns där!



I min släkt har vi haft mycket problem med starka hormoner, därför funkar nuvaring skitbra för mig då nuvaringen har "bra" hormoner som inte är starka (som hormonspiralen har).



Hoppas att du hittar något som känns bra, jag vet hur jäkla svårt det kan vara att hitta något som passar.

Kram!

2010-04-07 // 22:45:50

Jag har kopparspiral och det gjorde inte alls ont att sätta in, det var mest bara obehagligt. Däremot började det göra ont någon timma efter, då började det kännas som precis i början när man låg i värkar.. Smärtan var absolut hanterbar men det var obehagligt för jag fick flashbacks från förlossningen. Men vafan, du har klarat en förlossning då klarar du allt ;) Jag rekomenerar den!

2010-04-08 // 10:38:12

Asså det kanske bara är vad jag har hört men min när jag var och pratade om P-medel sa de att spiral var någonting att använda när du inte skulle ha fler barn. Jag skulle rekomendera p-stav!!

2010-04-08 // 11:32:04

jag har spiral, det är stor skillnad på koppar-spiral och på hormon-spiral. jag rekomenderar hormon spiral då den kan utesluta mensen helt och det är inte lika mykcet biverkningar iochmed att den är lika med mini-piller, (rätta mig om jag har fel) Men jag är inte alls nöjd men min koppar spiral, jag ska byta till hormon. anledningen till att jag inte tog det från början var att den kostade 1000kr och kopparen var gratis.



Jag säger som Ellinor, ökade flytningar och det är skitjobbigt, man får rikligare mens och jag som aldrig har haft mensverk i hela mitt liv har världens nu efter jag satte in spiralen.

2010-04-08 // 14:56:20

Har hört att det gör rätt ont. Och att man blöder länge. Men det är bara vad jag har hört :) Annars funkar ju mini-piller utmärkt.

2010-04-09 // 08:09:13

Jag kände ingen smärta/obehag alls av kopparspiralen, när de satte in den.(Då hade jag tagit 2 alvedon 30 min innan). Däremot har jag fått ökade flytningar, så det är väl enda nackdelen. Känner inte av att jag har den. Mensen vet jag ej än, har precis fått den idag,och det känns inget speciellt.

2011-10-18 // 21:45:36

Jag kände ingen smärta/obehag alls av kopparspiralen, när de satte in den.(Då hade jag tagit 2 alvedon 30 min innan). Däremot har jag fått ökade flytningar, så det är väl enda nackdelen. Känner inte av att jag har den. Mensen vet jag ej än, har precis fått den idag,och det känns inget speciellt.

2011-10-18 // 21:46:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback