föräldrautbildning och vildingen i magen

Imorse gick vi upp okristligt tidigt och åkte iväg till föräldrautbildningen som började 8:15 i Farsta Centrum. På kursen fick vi i en grupp på 7 gravida med sina respektive sitta och lyssna på en barnmorska, ställa frågor och diskutera.
Vi fick se en förlossningsfilm som var riktigt bra faktiskt. Vi pratade smärtlindring och fick prova på en Tens apparat. En tens apparat är en apparat som man har elektroder ifrån och de slutar i två klisterlappar som man fäster på ryggen och så får man elektriska stötar i den grad man vill ha dem. Man kan själv justera styrkan på impulserna. Den tror jag faktiskt att jag ska testa att ha som smärtlindring på förlossningen.

Ända från kvart över åtta till halv tolv härjade vår dotter i magen som om hon utövade alla gympaövningar som någonsin uppfunnits. Nu börjar dessutom styrkan i sparkarna tillta, till den grad att det känns riktigt obehagligt när hon tar i som mest. Inte ont men det känns rejält gör det.

Efter utbildningen skjutsade älskling hem mig och jag slocknade med en gång, helt utmattad.

Nu är jag vaken, Mini likaså, med råge! Sitter och väntar på min älskade man som strax är hemma och då ska vi äta mat!



Jag hade endast tens och lustgas med Elina =) man får börja med tens lite innan så man vet vad man klarar av...när värkarna började satt jag på tensen.... hade det på mig hela kvällen...när jag tog av mig den så upptäckte jag att jag hade j*vligt ont....åkte in till förlossningen med en gång och då upptäckte vi att jag va helt öppen....efter 3 timmar va elina ute =) denna gången kommer jag att ha det på mig men ta av mig då och då så jag inte föder hemma hihi det ska ju gå snabbare denna gången och då vill man inte riskera nåt! Jag rekommenderar tens starkt!

2009-11-10 // 20:50:33

Japp det blir bara tens och lustgas nu också =) Jag kände mig sååå stolt sist! Så jag vill gärna ha det så igen =) men självklart ska man lyssna till sin kropp! Mitt råd är att inte oro dig för mycket nu utan när det är dags kommer det en lugnt över en.... man bara slappnar av och känner sån kraft! Lyssna till din kropp och gör det som känns rätt för dig! Berätta hur du vill ha det på förlossningen, det är du som bestämmer! Ett tips är att be dom ha varma handdukar "där nere" =) jätteskönt och det gör att man inte spricker lika mycket! Du kommer att klara det galant!!!

2009-11-10 // 21:51:44

Men ta det som det kommer. Känner du att du vill ha Eda så är det bara att be om det =) Ja det är verkligen en häftig upplevelse! Njut av första gången!!! Andra gången man ska föda så känner man annorlunda! Nu är jag mycket mer nervös och rädd då jag vet exakt hur det går till och hur det känns. Men ändå längtar jag =) Vi va på BB en natt, 2 dagar och en natt. Det va såååå tråkigt att bara ligga där så vi frågade om vi kunde åka hem tidigare och det fick vi =) Men då hade vi BB vård i hemmet! Man kunde ringa in till förlossningen eller åka in om det behövdes. Alltså att man fortfarande va inskriven där men va hemma! Vi hade besök redan på BB =) och sen samma dag vi kom hem.... jag och mannen va så ivriga på att visa upp vår mirakel så vi tog emot besök varje dag. Men bara ett besök om dagen och dom fick absolut inte va sjuka!!!! Minsta lilla fick dom inte komma!

2009-11-11 // 08:10:39

Ahh..



ibland kan jag tom inbilla mig att jag fortfarande känner sparkar. Det var jätekonstigt när det blev helt lugnt i magen efter förlossningen.

Däremot var jag väldigt glad, för den sista månaden sparkar gjorde så ont att man trodde magen skulle spricka! Njut medans de är hyffsat mjuka än...



Kraam!

2009-11-11 // 09:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback