barnmorskebesök- orolig

Idag var jag hos min nya barnmorska för första gången. Hon tog blodtryck, vilket var perfekt som vanligt.
Sedan lyssnade vi på hjärtljuden, som även dom var bra, låg på 140 slag i minuten. Mini lät som en groda där inne, hennes hjärtljud var så tydliga och jag blev lika glad som vanligt.
Sen mätte barnmorskan mitt sf mått- vilket är för att mäta livmoderns tillväxt och ge en grov uppskattning på att bebisen växer som den ska.
Visserligen så sa min barnmorska att hon och min tidigare barnmorska mätte olika, och att min förra antagligen hade angett ett lägre tal. De mäter olika helt enkelt.
Mtt sf-mått ligger idag i vecka 30+1 på 31 cm. Jag har alltså klättrat rejält på min egna kurvan men ligger fortfarande under det övre strecket. Men har som sagt skjutit rejält nu.

Sen fick jag reda på att Mini inte vänt sig med huvudet neråt ännu, hon ligger alltså i säte. Det var en till anledning till att mitt sf-mått var så "högt" tydligen.
Jag blir nervös, även om Mini fortfarande har 6 veckor kvar på sig att vända sig med huvudet neråt. De flesta bebisar ska ligga med huvudet neråt i denna vecka, men inte min envisa bebis inte.


Med mitt första barn så trodde dem i vecka 37 att sonen låg i säte. Men efter ett UL så var det inte så. Dem kan vända sig fram och tillbaka in i det sista. Lycka till... ;)

2009-11-14 // 18:11:02
» Luisa

Hej! Jo jag kan verkligen rekommendera den ifall du funderar på det. Jag tänkte att jag bara skulle använda mig av bara den under förlossnigen. Den hjälpte tills dom riktiga värkarna kom och jag fick lustgas.

2009-11-14 // 21:38:44

hehe så olika det kan vara, mitt sfmått ligger på 27 och jag tycker att jag har en gigantisk mage!

2009-11-18 // 21:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback