skrämd

Sitter och läser trådar på familjeliv och blir skrämd. Läser om de som haft magar(sf-mått) som växt enligt kurvan men ändå haft tillväxthämmade barn som inte upptäckts och då i värsta fall dött i magen. Ett tillväxthämmat barn klarar inte av värkarna, de återhämtar sig inte mellan, så de kan skadas eller som sagt i värsta fall dö.

Jag är kanske alldeles för lättoroad men känner att jag vill göra ett tillväxtultraljud, bara för att vara på den säkra sidan. Nu växer ju min mage enligt kurvan och allt, men tydligen betyder inte det att allt är lugnt, tyvärr.

Så nu frågar jag er; kan man be om att få göra ett tillväxtultraljud? Jag sitter och skrämmer upp mig själv och känner att jag vill ha svart på vitt hur det är med Mini där inne.


Vet du gumman, jag tror inte du behöver oroa dig. När du väl fått sådant starkt värkarbete att det kan påverka barnet så är du nog redan ¨på förlossningsavdelningen.. Och där har de ordentligt koll på vad som händer med barnet.

Dessutom är det inte bra att göra för många ultraljud för barnet, och dessutom inte i ett sådant sent skede...



Hoppas jag lugnar dig lite, jag är helt säker på att allt kommer gå jättebra. Kraaam!

2009-12-24 // 08:09:56

Jag tycker inte du ska oroa dig! Men jag kände likadant faktiskt i vecka 29 så jag ringde privata MVC Mamma Mia och bokade in ett tillväxt-UL, kostade 500 kr. Och där visade det sig att min pojke var lite liten,tillväxthämmad till 12%! Blev ju skitorolig såklart men fick lugnande svar att det inte är någon fara förän bebisen passerat 22%.



Sen mätte jag SF-måttet två veckor senare och då verkade han ha lagt på sig.



Tycker absolut du ska ringa och boka ett ultraljud om du är orolig så det kan stilla din nervositet. Hellre det än att sitta orolig resten av dina veckor!



2009-12-24 // 10:39:17

Du behöver absolut inte vara orolig. Om det är något som skadar barnet är det att du är orolig och stressad över att något är fel. Njut av den sista tiden nu och ta det bara lugnt. Ha en bra jul :)

2009-12-24 // 12:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback