barnmorskebesök

Idag har vi varit hos barnmorskan.
Väl där gjorde vi den vanliga proceduren; vikt, blodtryck och kolla bebis.
Allt såg bra ut som vanligt. Det visade sig att jag hade fel angående Mini. Jag har ju gått och trott att hon kanske fixerat sig men nej, inte ännu. När jag fick höra det suckade jag högt i tron om att det betyder att det kommer ta lång tid innan hon ploppar ut. Då sa min barnmorska att det inte alls behöver betyda det, det finns bebisar som fixerar sig samma dag som förlossningen. Kände mig då lite lugnad.

Jag har gått upp 16 kilo sedan inskrivningen och magen hade bara växt en halv centimeter sedan sist. Nu ligger mitt SF-mått på 36,5 vilket även det var fin fint, följer min kurva perfekt.

Idag gjorde vi även en sammanfattning av min graviditet och ett förlossningsbrev där vi skrev vad jag har för önskemål inför förlossningen. Vi bokade in tid och det hoppas vi är den sista som behövs, men man vet ju aldrig. Den 12e är det sagt.

Nu tvättar vi för fulla muggar här hemma. Alla barnkläder tvättas inklusive ett helt lass av mina och Max kläder. Helt otroligt vad tvätt det kan bli, vi måste verkligen bli bättre på att tvätta oftare!



Nu har jag ännu en fråga till er gravida och mammor där ute, har ni tips på bröstpump? Bör detta inhandlas innan bebis kommer och vilken skall man investera i?




Isa fixerade sig inte alls, hon var fortfarande "rörlig" när värkarbetet satte igång..

Det man måste tänka på då är att man är väldigt försöktigt efter vattnet har gått, att man inte är uppe och går, och helst nästan ligger ned i bilen på väg till bb. Men, för mig gick aldrig vattnet heller, utan det var värkarna som gjorde att jag åkte in.. den kända latensfasen, som varade i flera dygn för mig...



Köp bröstpump före. Vi gjorde misstaget att inte tänka på det, och hade ingen när vi verkligen behövde en..



Kraaam

2009-12-29 // 18:42:34

Medela elektriska är verkligen kanon! Men köp den isåfall efter att bebisen anländer! Tänk om du inte kan amma eller att du bara kan amma nån vecka! Plus att man ska undvika att pumpa med maskin i början... man ska handpumpa!!!

2009-12-29 // 19:46:38
» Emma

Jag rekommenderar Philips avent, handpump för ca 500 kr. Superbra!

2009-12-29 // 19:46:48

jag tycker du kan vänta med en bröstpump för det är ju inte säkert att du kan amma och då har du lagt ut pengar i onödan :) och jag har hört att man inte ska pumpa för mycket heller för de kan orsaka stockning och det är inte skönt alls. jag har ammat min dotter sen födseln och ja hade panik efter en pump men sen när ja väl fick den behövdes den inte äns :P om brösten blir för fyllda kan man masera ut de i duschen :)

2009-12-29 // 19:58:01

Hej där! Kan rek Medela swing! Jag prövade ca 4 olika pumpar när våran vilda var liten, men medela swing var den ända som funkade riktigt bra! Den är elektrisk, finns säkert på blocket lite billigare. Ha en bra fortsättning!

2009-12-29 // 23:05:20

Jag tycker att du ska köpa en lite billigare och enklare bröstpump, på typ apoteket, innan så att du har en hemma! Märker du sedan att du kommer att amma och har behov utav en bröstpump kan du köpa en mer avancerad! Du får absolut inte mjölkstockning av att pumpa ur mjölk från brösten!!! Lycka till

2009-12-30 // 20:39:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback