vecka 24(23+0)

Nu är det dags för en ny vecka igen, och inte bara det, utan också ny månad! Det är nämligen så att 24 delat på 4 är 6, så sjätte månaden är jag nu i! Om jag räknat rätt dvs..

Magbild kommer senare under dagen. Jag måste duscha först, haha.

Men nu ser jag när jag fiskar efter fakta om just denna vecka står det såhär " Nu är du 23 veckor gången (eller gravid i 24:e veckan, om du föredrar att räkna så)." Jag förstår helt ärligt talat det här, det står olika överallt!


Så här växer din bebis

Nu är bebisen förmodligen ungefär 29 cm lång från hjässa till häl. Blodkärl i lungorna utvecklas inför livet utanför och bebisen sväljer nu regelbundet – men kommer normalt inte att producera någon avföring tills efter födelsen.

Så här förändras din tillvaro

Graviditetshormoner kan göra så att ditt tandkött blir lite svullet och lätt inflammerat, vilket är vad som orsakar blödningar när du borstar tänderna. Finns det något du kan göra? Naturligtvis – borsta och använd tandtråd som vanligt, men ta det lite varligt och läs våra Du har kanske märkt att det blöder när du borstar tänderna, vilket är vanligt under graviditeten (liksom näsblod).förslag på vad du kan göra själv.. Även om det kan kännas som om du vill "akta" tandköttet, så är det jätteviktigt att ha bra munhygien för att undvika problem med infektioner.

De flesta kvinnor går inte på så många besök hos barnmorskan, så det kan vara intressant att gå tillsammans om det är möjligt att planera så. Blivande pappor har naturligtvis också frågor, som MVC ofta kan hjälpa till med. Om du inte har en partner, eller om din partner av någon orsak inte kan närvara vid förlossningen, kan en doula vara din stödperson, plus barnmorskan. Doulor är erfarna stödpersoner vid förlossningar och kan hjälpa dig hantera upplevelsen med större tillförsikt.


Egna tankar: Nu njuter jag i fulla drag av graviditeten. Hon sparkar mer och mer för varje dag och jag känner mig lugnare. Jag blir större och större och har snart gått upp 10 kilo. Jag får ont när jag stressar vilket är förståeligt. Inga besvär är allt för besvärande, allt är värt det här.


» Anna

Hej :) Kul att vi är lika långt gångna. //Anna

2009-09-24 // 14:38:42

är du inte i femte? du föder ju i januari ?:)

2009-09-24 // 19:25:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback