förespråkare för att bli ung förälder?

Reaktionerna jag har fått på att Mini bor i min mage har varierat. Jag hade förväntat mig himlastormande dementeringar och argument för att jag är så "ung" som jag är, folk då fokuserade på siffran 17, inte på hur jag är som person.
En reaktion jag absolut inte räknat med är de människor som faktiskt också längtar efter barn som är i samma generation som mig. Många har yttrat en vilja efter att de fått reda på att jag bär på Mini att de också vill ha barn. Om detta är en reaktion som satts igång eller bara ökats av att höra om mig eller läsa om mig vet jag inte, men det är tydligt att andra delar den längtan jag upplevt de senaste åren.

Jag kan inget annat än förespråka ungt föräldraskap. Jag kan inget annat än uppmuntra till det för de som känner sig lämpade och tror sig kunna "provide" för sina barn även i ung ålder. För att för mig är och kommer Mini vara det vackraste och bästa som någonsin kommer att hända mig, med delad förstaplats med hennes framtida syskon förhoppningsvis.
Jag uppmuntrar inte de som har ett stabilt liv att skaffa barn, så frisinnig är jag inte. Men de som har en tanke på att behålla sitt barn- även om det är planerat eller inte- i ung ålder måste på något sätt ha en underliggande tanke om att de kan ge sitt barn vad det behöver. Sen är ju detta "vad det behöver" upp till var och en.
För vissa jag träffat anser de att "vad barnet behöver" är de dyraste kläderna och leksakerna, ett eget rum med tillhörande lekrum och tillgång till alla världens skatter.
För mig är detta "vad barnet behöver" kärlek som leder till skyarna, en åtkomlig fantasivärld där jag kan bidra med klassiska Astrid Lindgren berättelse men också om mina egna då min fantasi ännu inte fångats av det som jag tror finns i min unga naivitet- ålderdomens väktare.
Så jag uppmuntrar till att behålla sina barn. Med detta sagt menar jag inte att jag är emot abort. Jag anser att det är starkt att kunna göra en abort, för det är även det ett livsavgörande beslut. Att kunna inse att man kanske inte kan ge sitt barn allt det man vill ge sitt barn- vad man nu har för personlig åsikt om vad det är, är extremt starkt.



Men som sagt, jag kan inget annat än förespråka ungt föräldraskap då det enligt mig är det vackraste man får, ett barn. Kan man inse att man kan ge sitt barn något som är användbart ser jag inga problem med att få barn ung. Utbildning KAN man fixa senare, även om en avslutad utbildning är det idealiska. Jobb kan man få senare och pengar går att fixa, på mer eller mindre slitiga eller skämmiga vis.



En av dessa längtans-delare har jag fått reda på vara en viss Michelle, som för tillfället har kackerlackor hemma hos sig just nu. Jag känner med dig och dedikerar detta inlägg till dig.





Håller med dej fullt ut!! :)

2009-09-13 // 23:55:29

Förstår dig att det måste vara helt underbart att få bli mamma. Jag hade också varit det nu om jag inte gjort abort hösten 06, då var jag 16år. Saken är den att jag tänkte aldrig efter utan gjorde aborten bara. Min mamma undrade om jag ville förstöra mitt liv men jag tror inte att jag hade gjort den.. Jag är fortf. tillsammans med min pojkvän, har varit i snart 4 år och vi är nu förlovade. Varje dag längtar vi efter barn, vi har nu båda tagit studenten men ingen har lyckats få jobb vilket hindrar oss från att skaffa barn för att vi får ingen hjälp från våra föräldrar så jag vill vara helt säkra på att vi klarar oss ekonomiskt innan jag skaffar ett barn. Läser din blogg flera gånger om dagen så sluta inte:) det gör att hoppet finns kvar för mig:) Kram

2009-09-14 // 12:20:27

Fast det där med att allt fixar sig är inte sant. Du säger att pengar alltid fixar sig på ett eller annat sätt. Så är det inte. Jag har inget emot att du är ung och skaffar barn. Men jag tror ändå att det är ett oerhört stort beslut och att om man inte har en hållbar ekonomi så borde man avstå från att behålla barnet.

Jag påstår inte att man måste ge barnen alla leksaker i världen, men den uppfattningen jag fått av din ekonomi är att du knappt har råd med grundläggande kostnader. Men jag kan ju ha fel också.

2009-09-15 // 20:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback